Publications

Articles

  1. Paquette, G., Dion, J., N. Tremblay, K., Tourigny, M., Matteau, S., Bouchard, J., & Hélie, S. (in press). Differences between sexually abused children with and without an intellectual disability. International Journal of Victimology.
  2. Daigneault, I., Dion, J., Hébert, M., & Bourgeois C. (2016). Mindfulness as mediator and moderator of post-traumatic symptomatology in adolescence following childhood sexual abuse. Mindfulness,7(6), 1306–1315.
  3. Dion, J., Hains, J., Ross, A., & Collin-Vezina, D. (2016). Fréquentation des pensionnats : impact intergénérationnel. Enfances, familles, générations, 25. http://efg.revues.org/1168
  4. Dion, J., Hains, J., Vachon, P. Plouffe, J., Laberge, L., Perron, M., McDuff, P., Kalinova, E. & Leone, M. (2016). Correlates of body dissatisfaction in children. The Journal of Pediatrics. http://dx.doi.org/10.1016/j.jpeds.2015.12.045
  5. Dion, J., Matte-Gagné, C., Daigneault, I., Blackburn, M-E., Hébert, M., McDuff, P., Veillette, S., Auclair, J. & Perron, M. (2016). A prospective study of the impact of child maltreatment and social support on psychological adjustment: From adolescence to emerging adulthoodJournal of affective disorders, 189, 336–343.
  6. Duchesne, A-P., Dion, J., Lalande, D., Bégin, C., Émond, C., Lalande, G., & McDuff, P. (2016). Body dissatisfaction and psychological distress in adoldescents: Is self-estem a mediator? Journal of Health Psychology, 1-7. http://dx.doi.org/10.1177/1359105316631196
  7. Legaré, M., Dion, J., Hains, J., & Cyr, M. (2016). La résistance au dévoilement en contexte d’entrevue d’enquête chez les enfants suspectées victimes d’agression sexuelle. Carnet de Notes sur les Maltraitances Infantiles, 5, 22-40.
  8. Powell, M., Manger, B., Dion, J., & Sharman, S. (2016). Professionals’ perspectives about the challenges of using interpreters in child sexual abuse interviews. Psychiatry, Psychology and Law, 1-12. 
  9. Nilsen, W., Dion, J., Karevold, E. B., Skipstein, A. (2016). Maternal psychological distress trajectories across childhood predict low psychological adjustment in emerging adulthood – Findings from over 18 years, Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 37(9), 746-752.
  10. Dion, J., Blackburn, M.-È., Auclair, J., Laberge, L., Veillette, S. Gaudreault, M., Vachon, P., Perron, M., & Touchette, É. (2015). Development and aetiology of body dissatisfaction in adolescent boys and girls. International Journal of Adolescence and Youth, 20(2), 151-166. http://dx.doi.org/10.1080/02673843.2014.985320
  11. Dion, J., Cantinotti, M., Ross, A., & Collin-Vézina, D. (2015). Sexual abuse, residential schooling and probable pathological gambling among Indigenous Peoples. Child Abuse & Neglect, 44, 56-65. http://dx.doi.org/10.1016/j.chiabu.2015.03.004
  12. Lapointe, J.-R., & Dion, J. (2015). Description d’un processus de théorisation portant sur les facteurs de réussite d’une expérience d’inclusion vécue par des élèves en troubles d’apprentissage : pratiques éducatives, attitudes parentales et éléments contextuels. Approches inductives, 2, 68-91
  13. Lewy, J., Cyr, M., & Dion, J. (2015). Impact of interviewers’ supportive comments and children’s reluctance to cooperate during sexual abuse disclosure. Child Abuse & Neglect. http://dx.doi.org/10.1016/j.chiabu.2015.03.002
  14. Ross, A., Dion, J., Cantinotti, M., Collin-Vezina, D., & Paquette, L., (2015). Impact of residential schooling and of child abuse on substance use problems in Indigenous Peoples. Addictive Behaviors, 51, 184–192.
  15. Corneau, F., Dion, J., Juneau, J., Bouchard, J., & Hains, J. (2014). Stratégies pour favoriser l’inclusion scolaire des enfants ayant un trouble du spectre de l’autisme. Revue de psychoéducation, 43, 1-36.
  16. Hains, J., Dion, J., Daigneault, I. & McDuff, P. (2014). Relationships between stressful life events, psychological distress and resilience among Aboriginal and non-Aboriginal adolescents. International Journal of Child and Adolescent Resilience2, 4-15
  17. Boudreault-Bouchard, A.-M*., Dion, J*., Hains, J., Vandermeerschen, J., Laberge, L., & Perron (2013). Impact of parental emotional support and coercive control on adolescents’ self-esteem and psychological distress: Results of a four-year longitudinal study, Journal of Adolescence, 36, 695-704. http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.05.002 * Ces auteurs ont contribué à parts égales à cet article.
  18. Cyr, M., Dion, J, Herskowitz, I., Lamb, M. (2013). L’audition de mineurs témoins ou victimes : L’efficacité du protocole du NICHD. Revue Internationale de Criminologie et de Police Technique et Scientifique, 13(2). 223-238.
  19. Daigneault, I., Dion, J., Hebert, M., McDuff, P., & Collin-Vezina, D. (2013). Psychometric properties of the Child and Youth Resilience Measure (CYRM – 28) among samples of French Canadian youth. Child abuse & Neglect, 37, 160–171.
  20. Dion, J., Paquette, G., Tremblay, K. N., Dionne, C., & Cyr, M. (2013). Sexual abuse of intellectually disabled youths: A review. The Prevention Researcher20(3), 14-16.
  21. Tremblay, I., Scullion, L., Bouchard, J., Dion, J., & Chouinard, M-C. (novembre 2013). Annonce d’un diagnostic d’une maladie dégénérative : Ses impacts et meilleures pratiques. Psychologie Québec.
  22. Cyr, M., Dion, J., McDuff, P., & Trotier-Sylvain, K. (2012). Transfer of Skills in the Context of Non-Suggestive Investigative Interviews: Impact of Structured Interview Protocol and Feedback. Applied Cognitive Psychology, 26, 516–524.
  23. Muckle, F., Dion, J., Daigneault, I., Ross, A., & McDuff, P. (2012). Influence de l’estime de soi, de la perception des qualités relationnelles parents-enfants, du soutien social et de l’agression sexuelle sur la résilience auprès d’adolescents autochtones et caucasiens du Québec. First Peoples Child & Family Review, 7, 99-117.
  24. Tremblay, I., Bouchard, J., & Dion, J., (2012). L’annonce d’un diagnostic de maladie chronique chez un enfant. Éducation du patient et enjeux de santé, 28, 107-113.
  25. Dion, J., Matte-Gagné, C., Tourigny, M., & Gaudreault, L. (2011). Les enfants avec retard sont plus exposés à la maltraitance et relèvent davantage des services de la protection de la jeunesse. Enfance, 4, 421-443.
  26. Dion, J., Collin-Vézina, D., De La Sablonière, M., Philippe-Labbé, M-P., & Giffard, T. (2010). An exploration of the connection between child sexual abuse and gambling in Aboriginal communities. International Journal of Mental Health and Addiction, 8, 174-189. 10.1007/s11469-009-9234-0.
  27. Dion, J., Kennedy, A., Cloutier, P. & Gray, C. (2010). Evaluating crisis intervention services for youth within an ED: A view from within. Child Care in Practice, 16, 241-256.
  28. Dion, J., Ross, A., & Collin-Vézina, D. (2010). Jeu pathologique chez les membres des Premières Nations : Facteurs de risques et problèmes concomitants. Bulletin Écho-toxico, 20, 6-8.
  29. Touchette, E., & Dion, J. (2010). Les liens entre la réduction de sommeil et l’obésité infantile. Revue québécoise de psychologie. Numéro thématique sur le sommeil, 31, 1-14.
  30. Tourigny, M., Poirier, M-A, Dion, J., & Boisvert, I. (2010). Recommandation de placement de l’enfant dans le contexte de la protection de la jeunesse : Facteurs associés. Revue de psychoéducation, 39, 165-187.
  31. Collin-Vézina, D., Dion, J., & Trocmé, N. (2009). Sexual abuse in Canadian Aboriginal communities: A broad review of conflicting evidence. Pimatisiwin: A Journal of Aboriginal and Indigenous Community Health, 7, 27-47.
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  33. Muckle, F., & Dion, J., (2008). Les facteurs de résilience et de guérison chez les autochtones victimes d’agression sexuelle. Revue Québécoise de Psychologie. Spécial Jeunes et agressions sexuelles : Modalités et évaluation de l’intervention, 29, 59-72.
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  35. Dion, J., Cyr, M., Richard, N., & McDuff, P. (2006). L’influence de l’âge, des habiletés cognitives et des caractéristiques de l’agression sexuelle sur la déclaration de présumées victimes. International Journal of Child Abuse & Neglect, 30, 945-960.

Chapters

  1. Godbout, N., Bigras N., & Dion, J. (2016). Présence attentive et traumas interpersonnels subis durant l’enfance. Dans S. Grégoire, L. Lachance & L. Richer (Eds.), La présence attentive (mindfulness) : état des connaissances théoriques, empiriques et pratiques (pp. 229-246). Québec, Qc: Presses de l’Université du Québec (PUQ).
  2. Ross, A., Dion, J., Gravel, M., Cyr, M., & Maltais, M-È. (sous presse). Conséquences associées à la fréquentation des pensionnats autochtones : mieux comprendre pour mieux orienter la recherche et l’intervention. Dans C. Giraudeau & G. Chasseigne (Éds.), Maltraitances. Paris : Éditions Publibook Université.
  3. Cyr, M., & Dion J. (2014). Évaluation de la parole de l’enfant dans les expertises pénales. Dans G. Lopez et G. Cédile (Éds.), Aide mémoire d’expertises pénales psychologiques et psychiatriques (pp. 362-373). Paris, Éditions Dunod.
  4. Cyr, M. Dion, J., & Powell, M. (2014). Interviewing children. Dans M. St-Yves (Éd.), Investigative interview: The essential (Chap. 3, pp. 63-96). Toronto, ON: Carswell.
  5. Cyr, M., Dion, J., & Powell, M. (2014). L’entrevue d’enfants. Dans M. St-Yves (Dir.), Les entrevues d’enquête : L’essentiel (Chap. 3, pp. 67-102). Cowanswille, QC: Éditions Yvon Blais.
  6. Burgess, A, W., Petrozzi, D., Dion, J, Bouchard, L., Brochu, H., & Pilote, F. (2013). Violence (pp. 814-851). Dans K. Fortinash, & P. A. Holoday-Worret (Éds.). Soins infirmiers: Santé mentale et psychiatrie. Montréal : Chenelière éducation.
  7. McWilliams, K., Augusti, E-M., Dion, J., Block, S., Melinder, A., Magnussen, S. & Goodman, G.S. (2013). Children as Witnesses. Dans G. Melton, A. Ben-Arieh, J. Cashmore, G. Goodman et N. Worley (Éds.). The SAGE Handbook of Child Research (pp. 285-299). Newbury Park, SAGE Publications Ltd.
  8. Dion, J., Bouchard, J. Gaudreault, L., & Mercier, C. (2012). L’agression sexuelle envers les enfants ayant une déficience intellectuelle: Enquête, traitement et prévention. Dans M. Hébert, M. Cyr & M. Tourigny (Éds). L’agression sexuelle envers les enfants, Tome II. Québec : Les Presses de l’Université du Québec.
  9. Blackburn, M-E, Dion, J., & Ross, A. (2009). Évolution de l’estime de soi et de l’insatisfaction de son image corporelle de 14 à 18 ans. Acte du 29ième Colloque de l’Association québécoise de pédagogie collégiale, 77-86.
  10. Dion, J, & Cyr, M. (2007). Différences individuelles et techniques d’entrevue : Effets sur la déclaration d’une agression sexuelle. In M. Tardif (Éd.). Congrès International Francophone sur l’Agression Sexuelle, octobre 2005; Coopérer au-delà des frontières. Textes choisis : Vol. 1. Montréal: CIFAS – Institut Philippe Pinel de Montréal.

Article publié dans une revue sans comité de lecture

  1. Dion, J., Tremblay, K. N., Paquette, G., & Matteau, S. (2015). Enfants victimes d’agression intellectuelles présentant une déficience intellectuelle : quelles stratégies de prévention et d’intervention privilégier? Cahiers de l’Actif, 464/467, 291-307.
  2. Tremblay, K. N., Paquette, G., Dion, J. et Matteau, S. (2015). Les enfants québécois présentant une déficience intellectuelle victimes d’agression sexuelle : une situation préoccupante. Le CNRIS en action, 13(3), 2-3.
  3. Tremblay, I., Scullion, L., Bouchard, J., Dion, J., & Chouinard, M-C. (2013). Annonce d’un diagnostic d’une maladie dégénérative : Ses impacts et meilleures pratiques. Psychologie Québec, 6 (novembre), 30-34.

Doctoral thesis

Dion, J. (2006). Effet des habiletés cognitives et des techniques d’entrevue sur la déclaration de l’enfant dans un contexte d’investigation de l’agression sexuelle. Thèse de doctorat: Université de Montréal.

Professor at Université du Québec à Chicoutimi