Actes de colloques

Chiapello, L. (2022). It’s complicated: Dewey, Schön and reflection-in-action. Dans Design Research Society Conference 2022, Bilbao. 

Chiapello, L. et Dumitrache, I. (2022). From Analysis to Systemic Modelisation of Games: The Equilibrium Gameplay Loop. Game Analysis Perspectives Conference, Copenhague.

Chiapello, L. (2019). Ludo Mix as an Aesthetic Experience: Designing Games for Franchises. Extended abstract présenté à la Digital Games Research Association (DiGra) 2019 conference : Game, Play and the Emerging Ludomix, Kyoto, Japon

Chiapello, L. (2019). How to study Japanese game design? Avoiding a game design Nihonjinron. Extended abstractprésenté à la Replaying Japan 2019: The 7th International Japan Game Studies Conference, Kyoto, Japon.

Beck, J., & Chiapello, L. (2018). Scholarly critique as a catalyst for community building. Article présenté à la conférence de la Design Research Society 2018: Catalyst, Limerick, Irlande. Best Paper Award.

Chiapello, L. (2017). A case of values conflict in the video game design field. A critique of Schön’s appreciative system. Article présenté à la conférence de la European Academy of Design 12: Design for Next, Rome, Italie.

Chiapello, L. (2016). From  » spectator knowledge  » to  » pragmatic knowledge “: how a philosophical understanding of knowledge can help create better video game tutorials. Article présenté à la conférence The Philosophy of Computer Games Conference: Knowledge, La Valette, Malte.

Beck, J., & Chiapello, L. (2016). Schön’s Legacy: Examining Contemporary Citation Practices in Design Research Society Publications. Article présenté à la conference de la Design Research Society 2016: Design + Research + Society – Future-Focused Thinking, Brighton, Angleterre.

Chiapello, L. (2015). Creativity in the video game industry: using Schön’s constants to understand frame creation. Article présenté à la European Academy of Design 11: The value of design research, Paris, France.

Chiapello, L. (2014). A Model of Game Design Activity: New Perspectives on Creativity and Innovation. Article présenté au Computer-Human Interaction in Play (CHI PLAY) 2014, Toronto, ON.

Chiapello, L. (2013). Formalizing casual games: A study based on game designers’ professional knowledge. Article présenté à la Digital Research Association (DiGRA) 2013 Conference: DeFragging Game Studies, Atlanta, GA.

Chiapello, L. (2012). Utiliser les travaux de Donald Schön pour étudier les jeux vidéo : exemple de la définition du casual game. Article présenté au Deuxième colloque de la recherche en aménagement « Diversités et Convergences », Montréal, QC.

Professeur en design de jeux, jouabilité et narrativité